Od oparzeń do porażenia. Jak działa promieniowanie słoneczne i jak się przed nim bronić?

Ciepłe i słoneczne dni to więcej czasu spędzonego poza domem. Przy tej okazji warto zdać sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne. Jeśli odpowiednio się nie zabezpieczymy, grożą nam poważne konsekwencje zdrowotne. Ryzyko taki jak: poparzenie skóry, udar lub czerniak wiąże się z promieniowaniem ultrafioletowym, które ma trzy różne rodzaje fal: UVA, UVB i UVC.Promienie UVA są najdłuższe i docierają do głębokich warstw skóry, uszkadzając jej włókna kolagenowe, a tym samym przyspieszając starzenie oraz powodując niepożądane zmarszczki. Należy pamiętać, że promienie UVA docierają do powierzchni ziemi niezależnie od tego, czy słońce świeci, czy jest schowane za chmurami! Występują z taką samą intensywnością niezależnie od pogody.

Promienie UVB są krótsze od UVA. Część z nich pochłaniana jest przez warstwę ozonową, jednak większość dociera do powierzchni ziemi. Promienie UVB opalają i powodują poparzenia skóry. Uszkadzają DNA komórek, co w konsekwencji prowadzi do czerniaka, który jest najgroźniejszą odmianą raka skóry. Ich intensywność zależy od pory roku i dnia. Najsilniej działają od kwietnia do październik, pomiędzy 10:00, a 16:00 godziną.

Promienie UVC, najkrótsze, które nie docierają do powierzchni ziemi, bo są pochłaniane w całości przez atmosferę.

Czym grozi nam słońce?

Promieniowanie ultrafioletowe powoduje szereg niedogodności zdrowotnych. Najczęstszym i najłagodniejszym objawem nadmiernej ekspozycji na jego działanie, są drobne poparzenia skóry. Powstają zaczerwienienia skóry i lekki ból. Inne możliwe symptomy to m. in. dreszcze, gorączka, nudności oraz wymioty.Cięższej postaci poparzenia towarzyszą pieczenie skóry, pęcherze, ból głowy, odwodnienie, zaburzenia elektrolitowe, czy też ryzyko infekcji.

Przebywając poza domem w upalne dni, należy unikać słońca, pić dużo płynów, szczególnie wodę oraz unikać kawy, gdyż ta powoduje odwodnienie organizmu. Koniecznie trzeba stosować preparaty, zawierające odpowiednie filtry przeciwsłoneczne oraz odpowiednie kosmetyki po opalaniu.Opalanie bez odpowiedniego nawodnienia organizmu jest niezwykle groźne. Nasze ciało chłodzi się samo, wydalając z organizmu płyny pod postacią potu. Kiedy spędzamy długie godziny na słońcu i równocześnie nie uzupełniamy utraconych w wyniku pocenia się płynów, ciało przestaje samoczynnie rekompensować straty i dochodzi do niewystarczającego przepływu krwi, a tym samym tlenu do głównych organów ciała m.in. mózgu. Bez interwencji lekarza można wtedy zapaść w śpiączkę, a w skrajnych przypadkach nawet umrzeć.

Odpowiednia ochrona przed słońcem

Stosując odpowiednie metody przeciwdziałające powyższym dolegliwościom słonecznym możemy uniknąć negatywnych skutków opalania. Przypominamy najważniejsze sposoby ochrony przed niepożądanym działaniem słońca:

  • przede wszystkim należy unikać opalania między godziną 10:00 a 16:00;
  • należy zadbać o nakrycie głowy;
  • nośmy przewiewne ubrania i obuwie, najlepiej z naturalnych materiałów;
  • nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych z ochroną przed promieniowaniem UV;
  • koniecznie nie zapominajmy o stosowaniu kremu z filtrem oraz odpowiednich kosmetyków po opalaniu;
  • warto też przygotować ciało na działanie słoneczne od wewnątrz, np. stosując suplementy diety zawierające naturalny beta-karoten.

 

Be the first to comment on "Od oparzeń do porażenia. Jak działa promieniowanie słoneczne i jak się przed nim bronić?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*